diumenge, 13 de desembre del 2009

Avaluació de recursos

Aquesta entrada al blog, contarà amb tres espais diferenciats:

1.- En primer lloc us presento la webquest feta pel nostre grup:

http://www.phpwebquest.org/catala/webquest/soporte_tabbed_w.php?id_actividad=4846&id_pagina=1

Aquesta WebQuest, va adreçada a professors, amb l'objectiu d'establir un punt de reflexió i d'apropaments de concepcions sobre la interculturalitat. Busca establir un model d'educació intercultural de màxims, ja que l'objectiu és traslladar tot allò que s'estregui a iniciar el debat sobre el PEC i el PCC del centre, amb una voluntat transformadora del centre educatiu, amb un model educatiu crític.

2.- Valoració de la webquest com a eina

Fins al moment, només n'havia sentit parlar de les WebQuest, però un cop he pogut veure el seu funcionament, crec que són una eina educativa amb un potencial extraordinari. Parteixen de la concepció constructivista de l'aprenentatge, alhora que fomenten el treball cooperatiu, el treball de recerca, i alhora d'intercanvi i en xarxa. Per a mi són aspectes fonamentals en la societat actual en la que vivim, i un clar exemple que el rol del docent poc a poc a d'anar-se adaptant a aquesta nova societat.

Des del punt de vista intercultural i amb la nostra funció d'assessorament i de formació com a psicopedagogs, la webquest pot ser una eina de molta utilitat per a nosaltres. Amb la dificultat que tenim moltes vegades de no poder disposar de temps i d'espai per treballar tant directament amb els docents, podem propiciar el treball amb xarxa dels mateixos. Qui ens diu que les webquest no les poden fer entre diferents docents de diferents centres però amb situacions similars?

La webquest com a eina de treball cooperatiu, pot esdevenir una veritable eina de transformació tant en la forma de fer, com en l'establiment de concepcions comunes.

3.- Material avaluat a la pac 3

Adreça URL: http://www.kultic.net/diversitat

Títol de l’espai web: DiversiTAC, materials per a l'educació

El recurs analitzat, crec que compleix un dels principis fonamentals per motivar als joves, i és la combinació entre noves tecnologies i educació. Partint sempre des de l'inici del recurs del treball cooperatiu com a fil conductor del mateix.

El recurs, busca treballar els judicis morals que actualment veiem presents a la societat, i que ens hem instaurat com a personals: per què qüestionem només determinada simbologia cultural? Per què ens fixem només en la immigració vinguda per mar? i la vinguda en cotxe o avió creuant la frontera igualment? Crec que amb aquesta activitat, busquem el desenvolupament moral dels nostres alumnes, que passin de l'etapa 4 (sistema social i conciància) de la moral convencional, a la 6 etapa (autonomia moral) de la moral postconvencional de Kohlberg.

És per això, que el recurs analitzat, presenta o parteix d'un model d'educació intercultural de màxims, ja que tot i partir principalment des de la tutoria i també des de les ciències socials i llengües, busca fer incidència en la cultura escolar i en el funcionament de l'escola en la seva totalitat (el recurs dels símbols identitaris), com en la voluntat transformadora més enllà de l'escola o l'institut en aquest cas (com podem veure en el recurs dels estereotips culturals i publicitat), on podem obrir un espai de reflexió sobre les polítiques publicitàries i la interculturalitat.

Els recursos analitzats, i la proposta didàctica vista, reflexa un estil educatiu crític, en que les noves normes socials cal establir-les fruit del consens d'una ciutadania activa i alhora participativa, en el que cal potenciar les habilitats comunicatives necessàries per tal d'establir aquest diàleg en tots els àmbits necessaris. Amb aquest recurs, veiem un clar exponent de l'educació amb voluntat transformadora social. Per això, és un recurs, que tan factible és utilitzar-ho a l'educació formal, com a l'educació no formal, establint vincles d'unió entre els diferents agents educatius que intervenen en un mateix entorn, amb voluntat transformadora del barri o la comunitat en la que viuen.

És un recurs, molt recomenable per utilitzar, fàcil e intuitiu, amb constants aclariments sobre allò que es va necessitant, però que tinguem en conte que no es preten en cap moment fer una presentació de la cultura acollidora, sinó es preten encetar un procés de reflexió cap al camí de la interculturalitat i no tant de la multiculturalitat.

El potencial educatiu del recurs en si, és apart de la utilització de les TAC per a fer l'activitat, el treball cooperatiu dels alumnes, la vissió del mateix recurs en diferents entorns, és la flexibilitat que permet d'aplicació a d'altres camps de l'educació, com l'educació no formal.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada